۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۷۵۹۰۶
حجت الاسلام مظفری میانجی مطرح کرد؛

معصومیت امام به حکم قرآن | امام از هر گونه خطا و اشتباه منزه است

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران درباره معصومیت امام به حکم قرآن، گفت: امام از هر گونه خطا و اشتباه منزه است و از جانب خداوند و به وسیله پیامبر منصوب می‌شود.
میانجی

حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی، نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران و عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره علت نام گرفتن عید سعید غدیر با عنوان عیدالله اکبر، گفت: لازم است جایگاه امامت بدون هرگونه تعصب از دیدگاه قرآن و روایات مورد ارزیابی و برای عموم بخصوص جوانان تشریح شود تا همگان بدانند حق کدام است.

وی افزود: امروز به جای برگزاری برنامه‌های سمبلیک توسط ارگان‌ها لازم است از مشکلات شیعیان و محبان آن حضرت گره گشایی شود تا به این گونه در جشن عید غدیر سهیم باشند.

حجت الاسلام مظفری میانجی درباره تفاوت دیدگاه دو مکتب تشیع و تسنن نسبت به ویژگی‌های امام، که نخستین آن مربوط به عصمت می‌شود، ابراز کرد: شیعیان چهار شرط برای امام قائل هستند که شامل ابتدا عصمت داشتن، علم لدنی داشتن، افضلیت یعنی برتری معنوی بر دیگران و  در نهایت نصب بودن می‌شود.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران ادامه داد: اما اهل تسنن تنها چیزی که در این خصوص متفق القول هستند عدم لزوم معصوم بون است و در خصوص سایر شرایط و ویژگی‌های امام اتفاق نظر ندارند.

عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور با بیان اینکه دیدگاه شیعیان درباره امام مبرا و منزه بودن ایشان از انجام خطا و معصیت دانست و اظهار داشت: خداوند در آیه شریفه ۱۲۴ سوره بقره زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید: من تو را پیشوای مردم قرار دادم، آن حضرت از خداوند متعال پرسند از دودمانم چطور؟ خداوند فرمود: پیمان من به ستمگران نمیرسد؛ این آیه از یک سو بیانگر اهمیت و بالا بودن جایگان امامت است.

وی افزود: از طرف دیگر آن حضرت در ابتدای پیامبریش نبوده که چنین تقاضای بزرگی را درخواست کرده و از طرف دیگر آن حضرت به شهادت قرآن در سن پیری و پس از گذشت سالها از نبوتش، خداوند به وی اسماعیل و اسحاق را عطا می‌کند؛ بنابراین مقصود از امامت در آیه نبوت نیست بلکه راهبری الهی امت به سوی اهداف و مقاصد شریعت یعنی همان امامت است.

حجت الاسلام مظفری میانجی ادامه داد: در ثانی مگر فرزندان آن حضرت ظالم بودند و جناب ابراهیم با علم به این نکته از خداوند نسبت به آنها تقاضای امامت را داشتند. با توجه به اینکه هرگونه گناه و معصیتی نوعی ظلم به حساب می‌آید؛ در اینجا مشخص می‌شود اگر شخصی در دوران تکلیفش حتی اگر مرتکب یک گناه شود شایسته احراز مقام امامت نخواهد بود ضمن آن که مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در این خصوص از یکی از اساتید خود نقل می‌فرمایند که مردم چهار گروه تقسیم می شوند دسته اول کسانی که در تمام عمر خود ظالم هستند، دوم کسانی که در تمام عمرشان مرتکب هیچ ظلمی نشده‌اند، سوم کسانی که در ابتدای عمرشان ظالم بودند ولی در انتها ظالم نبودند و آخر کسانی که در ابتدای عمر خود ظالم نبوده و در انتهای آن ظالم شدند.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران با بیان اینکه شان حضرت ابراهیم(ع) والاتر از آن است که امامت را برای گروه اول و چهارم درخواست کند، گفت: درخواست ایشان تنها به گروه دوم و سوم مربوط می‌شود؛ بنابراین با توجه به اینکه خداوند گروه سوم را هم نفی کرده است پس در نتیجه تنها گروه دوم شایستگی امامت دارند زیراآنان در طول عمر خود مرتکب هیچ ظلم و گناهی نشدند و با توجه به معنای گسترده ظلم، چنین اشخاصی همان معصومین هستند.

عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور با اشاره به آیه شریفه ۵۹ سوره نساء که خداوند می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را نیز اطاعت کنید، عنوان کرد: این اولی الامر نیز حتما می‌بایست معصوم باشند زیرا امکان ندارد خداوند انسان را به پیروی از گناه و معصیت یا خطا و انحراف دعوت کند، پس آیه بر عصمت اولی الامر دلالت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر امام معصوم نباشد احتمال دارد که مرتکب گناه و خطا شود از این رو امر به پیروی از آنان صحیح نیست، گفت: نصب معصوم نیز از جانب خداوند و با معرفی پیامبر صورت می‌پذیرد.

حجت الاسلام مظفری میانجی با اشاره به عقاید اهل سنت درباره اولی الامر بیان داشت: اما فخر رازی با آن عظمت و با آن مراتب علمی مراد از اولی الامر را عموم امت اسلام را می‌داند و در خصوص ویژگی‌های امام چنانچه قبلا اشاره کردیم در بین فرق اهل سنت اجماعی نیست بلکه شرایط آن تفاوت دارد.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران ادامه داد: باقلانی سه شرط بر امام قائل است نخست قرشی بودن، عالم بودن در حد یک قاضی و دیگر داشتن تدبیر در امر رهبری جامعه و فرماندهی نظامی؛ اما ماوردی هفت امر را بعنوان شرایط امام برشمرده است که شامل عدالت، علم در حد اجتهاد، سلامت اعضای بدن، سلامت حواس، شجاعت، تدبیر و قرشی بودن می‌شود.

وی افزود: اما تفتازانی هم نه شرط قایل است ابتدا مکلف بودن، عدالت، حریت،  مرد بودن، شجاعت، اجتهاد، تدبیر، سخنوری و قرشی بودن؛ جناب تفتازانی در این خصوص شرحی هم دارد که قابل توجه است و می‌گوید دلیل اصحاب ما برای اثبات عدم وجوب عصمت در امام اجماع بر امامت ابوبکر و عمر و عثمان است به علاوه اجماع بر این مطلب که عصمت آنان ضروری نبوده است و نتیجه این مدعا اجماع بر عدم ضرورت عصمت در امام است. الحاصل هر فرد منصفی پی می‌برد که سخن تفتازانی در واقع سر اتفاق اهل سنت را بر عدم ضرورت عصمت در امام نشان می‌دهد، چرا که آنان از یک طرف بر امامت سه خلیفه اول یعنی ابوبکر و عمر و عثمان اتفاق نظر دارند و از طرف دیگر، آنان را معصوم نمی‌دانند؛ بنابراین برای این گروه چاره ای نیست جز انکار ضرورت عصمت امام.

عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور در پایان ادامه داد: اینکه عناد آنها در شرط قرشی بودن امام را که قایل هستند و این نکته در معرفی امامان بعد از خود توسط حضرت رسول(ص) کرارا کرارا رخ داده است ولی بعد هم فرمودند که همگی آنها از بنی هاشم هستند ولی بنی هاشم را نقل نکرده‌اند‌. البته بعضی از آن احادیث را حضرت آیت الله صافی در کتاب ارزشمند منتخب الاثر آورده است. امید که جوانان عزیز کشورمان به آن کتاب رجوع کرده و محتوای آن را مطالعه کنند زیرا در آن کتاب اسامی اهل بیت(ع) با اسم نام برده شده است./813/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات